יום ראשון

לובינג, מי צריך את זה?

כאשר קבוצה או גוף חוץ פרלמנטרי רוצה להשפיע על תהליך כתיבה, יישום או הטמעה של חוקים או תקנות חדשות הוא נזקק לשרותי לובינג. הלוביסטים הם אנשים שההתמחות שלהם במתן מידע ותמיכה מקצועית לחברי כנסת, שרי ממשלה ועוד אנשי מקצוע הפועלים במגזר הציבורי.



חברי כנסת בפרט ואנשים פוליטים בכלל מטפלים במקביל בנושאים רבים. התמיכה המקצועית אותה הם מקבלים מהלוביסטים נותנת להם את האפשרות ללמוד לעומק חומרים מקצועיים סבוכים ומאפשרת להם בבוא היום לקבל החלטה מושכלת ולעיתים קרובות יותר נכונה, כאשר הם עומדים להצביע על חוק או תקנה.

לעיתים קרובות לחוקים ותקנות יש השפעה עצומה על ציבורים שלמים ולכן יש חשיבות כה רבה לעבודתם של הלוביסטים. ההשפעה העצומה יכולה לבוא לידי ביטוי בהבטים כלכליים והן בהבטים של התנהלות שוטפת. השפעה זאת ייתכן ותבוא לידי ביטוי בהבטים מסחריים או בהבטים צרכניים. הלוביסט הוא בעצם יועץ שהתמחותו יעוץ אסטרטגי בשילוב של קשרי ממשל. הינה דוגמא לשימוש בלוביסטים: נושא הקרינה מטלפונים סלולרים הוא סוג של תפוח אדמה לוהט מצד אחד ישנם לא מעט מחקרים שטוענים להשפעות הרסניות על המשתמשים כולל סיכוי מוגבר למחלות סרטן המוח. חברות הסלולר מצאו את עצמן מותקפות מכל הכיוונים.

אחת ההשפעות של מתקפות אלו הן הנסיון לפעולות רגולטוריות כולל חוקים לגבי מיקום האנטנות במרחבים האורבנים. כדי להתמודד עם ההשפעות הרגולטוריות שכרו חברות הסלולר מספר חברות לובינג המספקות להם שרותי יעוץ אסטרטגי וקשרי ממשל. אחד התפקידים העיקריים איתם התמודדו חברות הלובינג, מתן הסבר מיקצועי לחברי הכנסת בכל הקשור לפוטנציאל האמיתי של הקרינה. והדרכים הנכונות לטפל בה.

לעיתים חבר כנסת שהוא לא בעל מקצוע עלול להיות מושפע מטענות שבמהותן פופוליסטיות ולא בהכרח מקצועיות. לוביסט טוב ידע לתת את המידע המקצועי בדרך שתתפס מצד אחד כמקצועית ושקופה ומאידך מספיק ברורה כך שגם לא בעל המקצוע ידע להתמודד איתה. לוביסט שלא עושה עבודה מספיק מקצועית עלול לשרוף את עצמו תוך זמן מאוד קצר. התוצאה היא חוסר יכולת להשפיע על מקבלי ההחלטות  בנסיון הבא.

תגובה 1:

  1. אני חושבת שלוביסט טוב צריך גם לדעת להעביר את המידע באופן אובייקטיבי כך שהמידע המועבר לא יהיה מוטה על-ידי דעות אישיות של הלוביסט. זה ודאי לא פשוט ואני מניחה שגם לא קיים. אולי גם הלוביסטים עצמם זקוקים לייעוץ אסטרטגי.

    השבמחק